Inovácie vo výkone súdnej moci prostredníctvom implementácie nástrojov e-justície

Branislav Fridrich

INNOVATION IN THE ADMINISTRATION OF JUSTICIAL POWER BY THE IMPLEMENTATION OF THE E-JUSTICE INSTRUMENTS

Paper deals with the electronisation of public administration and development of electronic services, namely in the context of administration of judicial power in Slovakia. In accordance with the present situation of the application of e-justice elements in practice we focus to the institutes, in particular, such as the submissions of proposals for initiation of the legal proceedings, electronic file, official electronic logbooks, elements of the use of modern techniques within trials in Slovakia. Author presents new information in the field of e-government in context of different legal sectors, as well.

Key words: e-justice, , e-government, judicial power, effective and efficient state government.

V Programovom vyhlásení vlády Slovenskej republiky na roky 2012 až 2016 je uvedené:

„Zintenzívnia sa práce na elektronizácii súdov v záujme komfortu účastníkov súdneho konania. Rezort spravodlivosti starostlivo pristúpi k projektu elektronického doručovania súdnych rozhodnutí do povinných dátových schránok tak, aby sa obmedzili možnosti obštrukcií a zároveň boli primerane chránené procesné práva všetkých účastníkov konania.“ Aktuálne využívané aplikácie týkajúce sa súdnictva sú IS Elektronická podateľňa, ktorá umožňuje overenie dokumentov posielaných do elektronickej podateľne súdu (len statické formuláre, nie dynamické), do Obchodného registra a Zbierky listín. Pre všetky podania doručené na súd sa prideľuje vec zákonnému sudcovi resp. vyššiemu súdnemu úradníkovi,
v konkurznej a reštrukturalizačnej agende sa náhodne generuje správca konkurznej podstaty. Časť je centralizovaná (overenie zaručeného elektronického podpisu a podpisovanie zaručeným elektronickým podpisom), časť je distribuovaná na okresné a krajské súdy (evidencia podaní na súdoch a prideľovanie sudcu/vyššieho súdneho úradníka, s ohľadom na umiestnenie podateľne súdu. Umožňuje overenie dokumentov posielaných do obchodného registra a zbierky listín. Jeho funkcionalita si vyžaduje bezpodmienečnú integráciu na všetkých úrovniach súdov a segmentových IS a rozšírenie možností zaručeného elektronického overenia, ako aj nadväznosti na európsky súdny a platobný styk.

Ďalej existuje Informačný systém Internetové služby rezortu spravodlivosti, ktorý okrem prístupu k registrom od 1.1.2012 zverejňuje čiastočne automaticky anonymizované rozhodnutia súdov využívajúce prezentačnú vrstvu rezortného webu (IS RS).Ďalším je Informačný systém eSlužby súdov, kde patrí podávanie žalôb – Portál eŽaloby – podávanie návrhov na začatie konania (žalôb) na okresné súdy a krajské súdy v civilných veciach (občianskoprávne, pracovné, rodinné a obchodné veci, okrem obchodného registra)

v elektronickej podobe. Prostredníctvom portálu možno vykonať aj elektronické podanie
k existujúcemu konaniu t.j. vykonať podanie, ktoré nevyvoláva začatie nového súdneho konania (napríklad doplnenie k existujúcej žalobe alebo zmena návrhu žaloby a pod.).
K dispozícii sú 2 základné eSlužby: Podanie nového návrhu na začatie konania (žaloby) t.j. vykonanie podanie, ktorým sa začína konanie pred súdom a podanie k existujúcemu súdnemu konaniu t.j. vykonanie podania, ktorým sa dopĺňa, mení alebo spresňuje už začaté konanie pred súdom. Problém portálu súvisí s formulármi. Plánované úpravy sa uskutočňujú

v projekte ,,Rozvoj elektronických služieb súdnictva.“ Informačný systém ISS – Elektronický súdny spis nie je ešte v plnej miere implementovaný, jedine v konaniach v obchodnom registri, ktoré sa realizujú prostredníctvom elektronických služieb obchodného registra (v tomto prípade je časť spisu vedená aj elektronicky). Základ elektronického súdneho spisu tvorí súdny manažment a podateľňa, ktoré predstavujú obeh súdneho spisu formou metadát, čiastočne aj v elektronickej podobe. Informačný systém ÚBUS je navrhnutý ako primárne, pracovné úložisko obsahu (neobsahuje „len“ odložené, zabezpečené kópie) a umožňuje fulltextové vyhľadávanie dokumentov podľa ich obsahu, a to nielen podľa popisných údajov. UBÚS je kapacitne a výkonov dimenzovaný pre potreby súdnictva. Riadenie oprávnení na prístup k obsahu v UBÚSe bude prispôsobený na mieru potrebám súdov a štruktúre uchovávaného obsahu. UBÚS je optimalizovaný pre efektívne sprístupňovanie veľkých objemov dát (najmä súdne spisy) vo vzdialených lokalitách – podporuje a obsahuje geograficky vzdialenú repliku (v lokalite vybraného krajského súdu). Register správcov konkurznej podstaty je zoznam správcov vytváraný a editovaný poverenými zamestnancami ministerstva. Vybrané údaje sú zverejňované na web stránke MS SR. Register úpadcov – ide o zverejňovanie základných informácií o úpadcoch na web stránkach MS SR. Ide iba

o evidenciu, nie informačný systém pokrývajúci celý proces konkurzného konania. Súdny manažment je budovaný od roku 1999, v prevádzke od roku 2001 a je udržiavaný a rozvíjaný ako IS súdov v občianskoprávnych agendách (Občiansky súdny poriadok). Detailne sa zameral na životný cyklus spisu v rôznych druhoch konania. Vyvinula sa aplikácia „Podateľňa-registre“, a mnohé iné inštitúty ako sú, modul došlá pošta a evidencia pošty

prijatej súdom a evidencia podaní, centrálna databáza na účely poskytovania vybraných centrálnych služieb a postupovanie spisov medzi súdmi, lustrácie v Sociálnej poisťovni (elektronické dotazy v Sociálnej poisťovni a elektronické odpovede Sociálne poisťovne na účely zrýchlenia súdneho konania v netrestných veciach), prenos údajov a rozhodnutí medzi súdmi s cieľom zabezpečiť elektronickú výmenu údajov pri presune spisu na iný súd (odvolanie), prepojenie s eSlužbami obchodného registra na účely generovania sudcu

a vyššieho súdneho úradníka a párovania poplatkov zo štátnej pokladnice, funkcionalita prenosu spisov na súdy vzniknuté od 1.1.2008.

Medzi základné moduly poskytované ÚPVS, ktoré bude využívať register úpadcov, patria: eDesk – elektronická dátová schránka a eFormuláre – vytváranie a používanie formulárov. Projekt Rozvoja elektronických služieb súdnictva, ktorý mal byť ukončený k 30.11.2015, v ktorom prijímateľom projektu je Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, má 3 hlavné aktivity realizované troma zmluvami:

  1. Zmluva na dodávku riešenia Informačného systému Elektronické služby súdnictva
  2. Zmluva na dodávku riešenia Informačného systému Videokonferencií
  3. Zmluva na dodávku riešenie Informačného systému Úložiska

Cieľom tohto projektu je zavedenie nových a rozvoj existujúcich verejných elektronických služieb súdnictva

  1. a)  s využitím údajov zo súčasných systémov
  2. b)  s prihliadnutím na vybudovanie technickej infraštruktúry videokonferencií a IPT
  3. c)  vybudovaním univerzálneho bezpečného úložiska súdov.

Jednotlivé eGov služby:
Podávanie návrhov na začatie súdneho konania a iných písomností (portál eŽaloby) (EZA) Modul EZA umožní po prihlásení prostredníctvom elektronických formulárov podať na okresné a krajské súdy, návrh na začatie súdneho konania, podanie k existujúcemu súdnemu konaniu, podanie podpísané zaručeným elektronickým podpisom, podanie bez zaručeného elektronického podpisu, podanie v občianskoprávnych veciach, obchodných veciach (okrem obchodného registra), správnych veciach (správne súdnictvo). Od 1.11.2015 dochádza
k zníženiu súdnych poplatkov v prípade vykonania úkonu alebo konania na základe podania elektronickými prostriedkami o 50% z poplatku určeného podľa Sadzobníka súdnych poplatkov, ktorýje prílohou zákona č. 71/1992 Z.z o súdnych poplatkoch, najviac o 70 eur.

Prínosy (oproti súčasnému stavu) je rozšírenie existujúceho informačného systému, zavedenie viacerých druhov podaní, aj podľa typu súdneho konania, použitie elektronických formulárov, konto používateľa s benefitmi pre administráciu podaní, prepojenie s inými informačnými systémami verejnej správy, register právnických osôb (získanie údajov o PO do formulára), register adries (kontrola správnosti vyplnenej adresy vo formulári), súdny manažment, ÚPVS.

Formuláre služby Podanie návrhu na začatie súdneho konania: Návrh na začatie konania
Návrh na začatie konania vo veci starostlivosti súdu o maloletých Návrh na vydanie platobného rozkazu

Návrh na nariadenie predbežného opatrenia
Návrh na zabezpečenie dôkazu
Návrh na zabezpečenie dôkazu vo veciach týkajúcich sa práva duševného vlastníctva Iné podanie (pre všeobecné podanie súdu)
Formuláre služby Podanie k existujúcemu súdnemu konaniu
Doplnenie návrhu na začatie konania
Doplnenie návrhu na začatie konania vo veci starostlivosti súdu o maloletých Späťvzatie návrhu na začatie konania
Odpor proti platobnému rozkazu
Odvolanie
Iné podanie (pre podanie k existujúcemu konaniu).
Cieľová skupina: občan (navrhovateľ, odporca), advokát (právny zástupca).

Poskytovanie informácií z elektronického súdneho spisu účastníkom konania (ESP)

Všeobecný popis systému: primárnym cieľom je sprístupnenie dokumentov vedených na súdoch v rámci elektronického súdneho spisu. Porovnanie oproti súčasnému stavu je, že sa jedná o novú funkcionalitu, a v súčasnosti je možné nahliadať do papierovej podoby súdneho spisu v informačnom centre súdu. Prínosy sú najmä sprístupnenie dokumentov vedených v rámci elektronického súdneho spisu, informovanie účastníkov súdneho konania o zmenách stavu konania formou zasielania notifikácií. Cieľovou skupinou sú účastníci konania (navrhovateľ, odporca, zástupca, opatrovník, vedľajší účastník, prokurátor, znalec, notár, exekútor, prekladateľ, tlmočník), iné osoby.

Elektronický denník súdnych znalcov, prekladateľov a tlmočníkov (EDZ)

Jedná sa o zadávanie žiadosti o úkon ZTPČ online pre všetky typy zadávateľov (súdy, orgány verejnej moci, subjekty s povinne zverejnenou zmluvou, fyzické a právnické osoby – verejnosť), správy priamo z aplikácie EDZ do dátovej schránky zadávateľa, kde bude vystavená doručenka o prijatí žiadosti o úkon spolu s číslom novovytvoreného úkonu a vyjadrenie znalca, tlmočníka, prekladateľa k zadaniu.

Centrálna evidencia exekúcií (CEEx)

Tento systém umožní verejnosti získať prehľady ohľadom vydaných exekúcií na svoju osobu, firmu, a to rýchlo a pohodlne poskytnutím právne použiteľného výpisu cez internet, prípadne na informačnom centre súdu. Porovnanie oproti súčasnému stavu je, že v súčasnosti neexistuje systém, funkčne porovnateľný s modulom CEEx, výpisy sa dajú získať v papierovej podobe na súdoch, ale vypovedajú len za daný súd, a z pozície verejnosti nie je možné skontrolovať stav exekúcií voči svojej osobe, firme. V rámci modulu CEEx sa výpisy budú vzťahovať na celú Slovenskú republiku, súhrn všetkých vedených exekúcií zo všetkých súdov. Prínosom bude poskytnutie právne použiteľných výpisov pre verejnosť cez internet prihlásením sa eID kartou alebo v informačnom centre súdu, a výpisy budú vypovedať o exekučných konaniach za celé Slovensko, právna použiteľnosť sa pri elektronických výpisoch zabezpečuje použitím ZEP, pričom služba elektronického výpisu je bezplatná.

Sprístupnenie priebehu súdneho pojednávania vzdialeným tretím stranám online a poskytovanie videokonferečných služieb súdnictva
Cieľ projektu informačného systému videokonferencií je zavedenie nových a rozvoj elektronických služieb súdnictva s prihliadnutím na vybudovanie technickej infraštruktúry videokonferencií a IPT. Video konferenčné zariadenie pre veľké miestnosti je Cisco SX80 + SpeakerTrack umiestnené na krajských súdoch a automaticky prepína pohľady kamery tak, aby bol hovoriaci v zábere. Video konferenčné zariadenie pre bežné miestnosti je prístroj Cisco SX80, ktorý je umiestnený na okresných súdoch a má jednu kameru, ktorú je nutné ovládať cez dotykový panel. Stolné video konferenčné zariadenie pre malé miestnosti je Cisco EX90 / EX60, ktoré je umiestnené na vybraných lokalitách ZVJS a CPP a je kompaktné a ľahko prenosné (ako all-in-one PC).Vzdialená konzultácia s pracovníkmi MSSR mimo súdneho konania, poradenstvo , právne služby CPP by mala byť taktiež prístupná prostredníctvom moderných informačných technológií.

Zverejňovanie súdnych rozhodnutí a ďalších informácií (ISU)

Tento systém uvedenie do prevádzky portál, na ktorom sú publikované konsolidované informácie zo súdov pre verejnosť, intuitívne formy vyhľadávania, jednoduché vyhľadávanie s podporou autocomplete, fazetové filtrovanie, zobrazovanie súvislostí medzi publikovanými informáciami. Porovnanie oproti súčasnému stavu je, že modul InfoSúd vylepšuje súčasnú funkcionalitu poskytovanú na portáli justice.gov.sk. Prínosy sú poskytovanie výkonnejšieho vyhľadávania, ktoré zohľadňuje morfológiu slovenského jazyka a umožňuje vyhľadávanie aj v textoch publikovaných dokumentov, umožní filtrovanie veľkého množstva výsledkov používateľsky prívetivým spôsobom, zobrazí výsledky vyhľadávania na mape, poprípade formou grafu. Cieľová skupina je najmä verejnosť, občan, odborná verejnosť, zamestnanci rezortu spravodlivosti. Publikované informácie zo súdov budú najmä označenia súdu, sudcu, súdne rozhodnutia, termíny súdneho pojednávania, výberové konania, rozvrh práce súdu, oznam na úradnej tabuli súdu, zápisnica zo zasadania sudcovskej rady, zmluvy, verejné obstarávania, odpovede na žiadosti o informovanie atď. Publikované informácie z registrov budú označenia ako súdny znalec, znalecká organizácia, znalecký ústav, prekladateľ, tlmočník, správca, stály rozhodcovský súd, stály rozhodcovský súd oprávnený rozhodovať spotrebiteľské spory, rozhodca oprávnený rozhodovať spotrebiteľské spory, dražobník, mediátor, mediačné centrum, mediačná vzdelávacia inštitúcia, probačný a mediačný úradník, exekútor, notár.

Poskytovanie informácií zo súdnej a justičnej štatistiky (JUS)

Tento systém umožní občanovi jednoduchý a prehľadný prístup k štatistickým informáciám a zjednodušení úkony súvisiace s poskytovaním zdrojových údajov ich pôvodcu, a teda výstupmi budú štatistické produkty s vyššou informačnou hodnotou. Porovnanie oproti súčasnému stavu je, že v súčasnosti sú dostupné štatistiky iba vo fixnej podobe, a pre špecifickejší štatistický report musí občan požiadať formou žiadosti o poskytnutie informácií, čo je časovo náročné pre obe strany. Modul JUS má priniesť pohodlné zobrazovanie štatistických údajov verejnosti s vysokou dostupnosťou a možnosťami prispôsobenia tabuliek a grafov. Prínosy budú najmä možnosť prispôsobenia štatistických reportov vo forme tabuliek a grafov, zjednodušenie procesu dostupnosti informácií žiadaných podľa zákona č. 211/2000 Z.z., možnosť sledovať záujem verejnosti o určité druhy štatistík. Cieľovou skupinou sú verejnosť (novinári, študenti, …), odborná verejnosť a zamestnanci rezortu spravodlivosti.

V rámci Projektu budovania aplikačnej architektúry a bezpečnostnej infraštruktúry rezortu Ministerstva spravodlivosti SR sa rozvíja IS Bezpečný mobilný prístup – zabezpečenie

infraštruktúry koncových zariadení a vytvorenie APV pre efektívne a bezpečné offline prehliadanie súdnych spisov. Projekt Informačného systému Bezpečného mobilného prístupu je hradený zo štrukturálnych fondov Európskej únie v rámci operačného programu OPIS. Jeho súčasťou je dodanie aplikácie (pre tablety a laptopy) a dodávka hardvéru. Aplikácia je prioritne určená sudcom okresných a krajských súdov Slovenskej republiky. Jednou z jej hlavných funkcionalít je možnosť sťahovania a synchronizácie aktuálnych verzií spisov a dokumentov zo systému, ktorý sudcovia aktuálne používajú do tabletu alebo laptopu. Sudcovia budú mať prístup len k materiálom, ku ktorým majú právoplatný prístup. Následne budú mať dané spisy a dokumenty k dispozícii aj mimo svojej kancelárie. Výhodou aplikácie je, že daný sudca môže so spismi a dokumentmi pracovať aj v offline režime. Aplikácia okrem iného ponúka aj možnosť vkladania komentárov a poznámok k jednotlivým stránkam používaných dokumentov. V rámci dodávky hardvéru budú na súdy v rámci rezortu MS SR dodané tablety, laptopy a all-in one počítače najmä týchto značiek, Apple MacBook Pro, Lenovo, HP EliteOne,tablety Samsung Galaxy Note, Apple iPad Air. Tento projekt by mal byť ukončený k 31.3.2016.

V súčasnosti sa rozvíja aj Informačný systém register úpadcov (IS RÚ)
Hlavným cieľom projektu je implementácia elektronického registra úpadcov (vrátane informačného systému RÚ, infraštruktúry, procesov a personálno-organizačného zabezpečenia) ako nástroja elektronizácie konkurzov, reštrukturalizácií a oddlžení,
a zavedenie súvisiacich e-GOV služieb pre verejnosť, ktoré prinesú

  1. a)  zrýchlenie, zefektívnenie a zjednodušenie konkurzného a reštrukturalizačného konania, čo prinesie úsporu času a zníženie výdavkov v štátnej správe umožnené zvýšením elektronizácie procesov konkurzných konaní, reštrukturalizácií a oddlžení ako pre zamestnancov súdu tak aj pre správcu konkurzného konania, predovšetkým zavedením elektronickej komunikácie, možnosťou práce s elektronickými záznamami namiesto papierových,
  2. b)  elimináciu duplicitných výkonov, činností a dát vďaka integrácii informačných systémov štátnej správy,
  3. c)  finančné a nefinančné prínosy pre štát a verejnosť (ako napríklad úspora fondu pracovného času, úspora nákladov na poštové služby a doručovanie, úspora nákladov na prevádzku zastaraného IS, úspora poštovného, tlačiarenského materiálu, úspora času na strane účastníkov konania, úspora nákladov na služby advokátov…),
  1. d)  vyššiu úroveň informatizácie a informovanosti spoločnosti vytvorením verejného portálu na zverejňovanie všetkých relevantných, zákonom stanovených informácií týkajúcich sa konkurzného a reštrukturalizačného konania a jeho priebehu. Prechod od zverejňovania statických informácií prostredníctvom obchodného vestníka, k umožneniu využívania registrov a databáz informačného systému na sprístupnenie informácií o úpadkoch a úpadcoch a súvisiacich konaniach ich zverejnením na webových sídlach rezortu s možnosťou jednoduchej navigácie a efektívneho vyhľadávania
  2. e)  posilnenie postavenia veriteľov, podporiť účinnejšie riešenie problematiky nesplatených dlhov

V rámci systému eGov služieb, ktoré mali byť spustené do prevádzky od 1.12.2015 Vám prinášame základné informácie o predmetných službách, ktoré sú:

  1. Podávanie návrhu na konkurzné konanie, reštrukturalizáciu a oddĺženie E-gov služba začne prijatím podania službou elektronickej podateľne MS SR. Následne pokračuje elektronizáciou procesov nasledujúcich po prijatí návrhu na konkurz, reštrukturalizáciu a oddĺženie. Služba prinesie úsporu pracovného času súdnym pracovníkom. Účelom služby nie je samotné elektronické podanie návrhu (to rieši elektronická podateľňa), ale následné vytvorenie spisu a úkonov súvisiacich s jeho administráciou. Po spracovaní návrhu na konanie informačným systému RÚ budú tieto informácie zobrazené na webových stránkach RÚ. Prínosom pre občana a organizácie bude sprístupnenie informácie o návrhu na konkurzné konanie, reštrukturalizáciu a oddĺženie automaticky po spracovaní podania. Informácia bude dostupná nielen na webových stránkach RÚ, ale aj cez rozhranie webových služieb určených pre napojenie informačných systémov organizácií.
  2. Evidovanie správcov konkurznej podstaty a poskytovanie informácií o nich Cieľom služby bude umožniť občanovi jednoduchý a prehľadný prístup k zoznamu konkurzných správcov. Služba umožní podľa zadaných vstupných parametrov – filtrovacích kritérií – vyhľadať a zobraziť zoznam správcov konkurznej podstaty. Ku každému správcovi bude možné zobraziť prebiehajúce aj už ukončené konania za zvolené obdobie. V prípade prezerania webových stránok RÚ občan môže pre každé konanie zobraziť informácie o správcovi pridelenému k tomuto konaniu.
  3. Poskytovanie informácií o priebehu konkurzného a reštrukturalizačného konania a oddĺženia pre verejnosť Primárnym cieľom služby bude sprístupniť informácie o dlžníkoch a spisoch úpadcov pre verejnosť. Služba zobrazí iba verejné a voľne dostupné informácie o spisoch úpadcov. Služba podporí vyhľadávanie a výber dlžníkov a konania podľa údajov účastníkov, správcu, príslušnosti k súdu, dátumu a fulltextovým vyhľadávaním. Zobrazené budú chronologicky zoradené úkony vybraného konania a všetky verejne prístupné dokumenty v elektronickej forme. Oproti možnosti fyzického nahliadnutia do spisu zníži náklady, vrátane cestovných a časovú náročnosť pre občana, podnikateľa, neexistuje časové obmedzenie služby (len v pracovnom čase). Pre zamestnancov súdu prinesie zníženie počtu klientov s požiadavkou nahliadnutia do spisu.
  1. Registrovanie na odoberanie informácií o nových úpadkoch Služba umožní dohľad nad vybraným subjektom z hľadiska vyhlásenia konkurzného alebo reštrukturalizačného konania. Ak bude mať veriteľ-občan alebo podnikateľ odôvodnený predpoklad, že jeho dlžníkovi hrozí konkurzné konanie, bude si môcť prostredníctvom webového rozhrania zadať dohľad nad vybraným subjektom. Tento dohľad mu zabezpečí v prípade začatia konania zvolenú formu notifikácie. Podmienka odoslania notifikácie bude konfigurovateľná hneď po prijatí návrhu na vyhlásenie konkurzu alebo až po začatí konkurzného konania. Benefit služby spočíva v znížení rizika, že veriteľ nestihne využiť zákonom stanovenú lehotu na prihlásenie pohľadávky z dôvodu nevedomosti o začatí konkurzného konania. V prípade organizácií sa očakáva využitie poskytovania informácií z RÚ formou weobových služieb, pričom interný systém odberateľa týchto informácií zabezpečí aj notifikáciu o novom úpadcovi. Pre občana budú však zdrojom informácií webové stránky RÚ poskytujúce informácie podľa požiadaviek občana. Benefit tejto služby bude v tom, že občan dostane informáciu, aj keď práve neprezerá RÚ, inak povedané RÚ aktívne upozorní občana na udalosť.
  2. Podávanie prihlášky pohľadávky v rámci konkurzného a reštrukturalizačného konania Služba poskytne občanom a podnikateľom možnosť elektronickej registrácie pohľadávky k prebiehajúcemu konkurznému a reštrukturalizačnému konania.
    V prípade nepeňažnej pohľadávky bude možné registrovať aj pohľadávku formou znaleckého posudku. Registrácia elektronickou formou a aj následná notifkácia
    o výsledku spracovania pohľadávky zjednoduší fyzickým a právnickým osobám komunikáciu so správcom konkurzného a reštrukturalizačného konania, ušetrí čas správcu, ktorý bude mať prihlášky automaticky kategorizované vo workliste IS a aj čas podávateľa, ktorý nebude musieť využiť na podanie poštu resp. iný kanál ale použije efektívnu elektronickú možnosť. Cieľom služby nebude riešiť samotné podanie (je riešené v projekte elektronickej podateľne), ale procesy súvisiace s týmto podaním. To znamená, že po spracovaní podania podateľňou bude toto podanie ďalej spracované systémom RÚ, pričom dostupné štruktúrované informácie sa zobrazia na webových stránkach RÚ. Každá prihláška pohľadávky, aj každá pohľadávky bude mať svoj vlastný životný cyklus, ktorý bude evidovaný a následne zobrazovaný RÚ.
  1. Popieranie pohľadávky v rámci konkurzného alebo reštrukturalizačného konania Služba umožní veriteľovi poprieť svoju pohľadávku v súlade s § 32 zákona č. 7/2005 Z.z. elektronickou formou. Prihlásenú pohľadávku bude oprávnený poprieť aj správca konkurznej podstaty využitím IS RÚ. Služba umožní úpadcovi, voči ktorému je vedené konania, namietať pohľadávky elektronickou cestou. Toto odbremení úpadcu, veriteľa aj správcu, pričom proces je okamžitý, čím sa šetrí čas a náklady zainteresovaných. Informácia je po spracovaní dostupná na webových stránkach RÚ a veriteľ (ak zadal kontaktné údaje umožňujúce elektronickú komunikáciu) je automaticky informovaný.
  2. Evidovanie zmeny vlastníka pohľadávky Služba umožní veriteľovi, ktorý bude mať v prebiehajúcom konaní zaregistrovanú pohľadávku, podať podanie o zmene vlastníka pohľadávky elektronickou cestou. Toto odbremení veriteľa (pôvodného aj nového) a správcu, pričom proces bude okamžitý, čím sa ušetrí čas a náklady zainteresovaných. Dôsledkom využitia služby bude zmena účastníkov konania. Ak pôvodný veriteľ nebude mať už inú pohľadávku v tomto konaní, tak mu zanikne postavenie veriteľa a novému veriteľovi vznikne (ak dovtedy veriteľom nebol).Cieľom služby nebude riešiť samotné podanie (je riešené v projekte elektronickej podateľne), ale procesy súvisiace s týmto podaním.
  3. Nahlasovanie majetku úpadcu a jeho speňažovanie v rámci konkurzného konania Služba umožní dlžníkovi (úpadcovi) zadať zoznam majetku v súlade s § 73 zákona č. 7/2005 Z.z. Správca doplní tento zoznam o ním zistené skutočnosti. Správca zaznamenáva informácie o speňažovaní majetku úpadcu. Služba umožní veriteľovi, ktorý má v prebiehajúcom konaní zaregistrovanú pohľadávku, podať námietku k speňažovaniu majetku elektronickou cestou. Toto odbremení veriteľa aj správcu, pričom proces je okamžitý, čím sa ušetrí čas a náklady zainteresovaných.
  4. Zaznamenávanie a sledovanie plnenia reštrukturalizačného plánu Služba umožní správcovi zaznamenať návrh reštrukturalizačného plánu a následne zaznamenať úplný životný cyklus reštrukturalizačného plánu. Služba účastníkovi reštrukturalizačného konania umožní podať elektronickou cestou podanie súvisiace s reštrukturalizačným plánom. Toto odbremení účastníka konania aj správcu, pričom proces bude okamžitý, čím sa ušetrí čas a náklady zainteresovaných. Informácia o spracovaní RÚ bude dostupná na webových stránkach RÚ, pričom dotknutí účastníci konania budú okamžite elektronicky informovaní (ak uviedli kontakt umožňujúci elektronickú komunikáciu). Cieľom služby nie je riešiť samotné podanie (je riešené v projekte elektronickej podateľne), ale procesy súvisiace s týmto podaním.
  5. Zverejňovanie štatistík o počte konaní Služba zobrazí informácie o počte konkurzov, reštrukturalizácií, oddĺžení, podľa definovaných kritérií ako sú regionálna príslušnosť, obdobie vzniku, stav atď. Služba bude poskytovať detailnejšie kategorizované informácie, napríklad: nové návrhy doručené za zvolené časové obdobie, veci právoplatne skončené s prehľadom, koľko vecí bolo skončených potvrdením núteného vyrovnania, zastavením konania, zamietnutím návrhu pre nedostatok majetku, zrušením konkurzu po splnení rozvrhového uznesenia. Takisto bude umožnené sledovať priemernú dĺžku konkurzného alebo reštrukturalizačného konania a spôsob ich ukončenia podľa jednotlivých správcov alebo regionálnej príslušnosti. Tieto informácie budú verejnosti prístupné na webových stránkach Registra úpadcov.
  6. Poskytovanie informácií o priebehu konkurzného a reštrukturalizačného konania a oddĺženia pre biznis subjekty vo forme vhodnej pre automatické spracovanie Služba poskytne informačným systémom mimo rezortu spravodlivosti SR možnosť získavať informácie z Registra úpadcov formou webových služieb. Služba bude mať nepriamy pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie tým, že na základe pozitívnej lustrácie v Registri úpadcov môže externý IS strojovo odmietnuť možnosť úveru, zmluvy a pod. Zároveň služba umožní externému systému získať informáciu o potenciálnom úpadku svojho klienta v minimálnom možnom čase. Tým sa jednak zníži úverová/zmluvná zaťaženosť už upadajúceho dlžníka a najmä služby zvýši ochranu podnikateľského subjektu, ktorý službu bude využívať.

Zoznam služieb IS RÚ:

  1. Podanie návrhu na konkurzné konanie, reštrukturalizáciu alebo oddlženie
  2. Zverejnenie rozhodnutia o začatí alebo zamietnutí konkurzu
  3. Podanie žiadosti o zoznam konaní (aktívnych/ukončených) správcu
  1. Vydanie zoznamu konaní (aktívnych/ukončených) správcu
  2. Podanie žiadosti o získanie informácií o stave konkurzného konania, reštrukturalizácie alebo oddĺženia
  3. Vydanie informácií o stave konkurzného konania, reštrukturalizácie alebo oddĺženia
  4. Podanie žiadosti o sledovanie subjektu občanom
  5. Upozornenie na výskyt subjektu v RÚ
  6. Podanie prihlášky pohľadávky vrátane príloh a znaleckého posudku v prípade nepeňažnej pohľadávky
  7. Vydanie potvrdenia o podaní prihlášky
  8. Podanie žiadosti o popretie pohľadávky
  9. Vydanie potvrdenia o prijatí popretia pohľadávky
  10. Podanie informácie o zmene vlastníka pohľadávky
  11. Vydanie potvrdenia o prijatí informácie o zmene vlastníka pohľadávky
  12. Podanie zoznamov informujúcich o stave úpadcu
  13. Vydanie potvrdenia o zaevidovaní zoznamov o stave úpadcu
  14. Podanie reštrukturalizačného posudku
  15. Zverejnenie rozhodnutia o prijatí alebo odmietnutí reštrukturalizačného plánu
  16. Zaevidovanie požiadavky účastníka plánu na súd na určenie neúčinnosti plánu voči nemu
  17. Podanie žiadosti o poskytnutie štatistických údajov
  18. Vygenerovanie reportu udalostí zvoleného konania
  19. Vygenerovanie štatistiky konkurzov, reštrukturalizácii, oddĺžení podľa definovaných kritérií (regionálna príslušnosť, obdobie vzniku, stav, správca atď.)
  20. Podanie žiadosti o overenie bonity fyzickej a právnickej osoby v systéme Registra úpadcov
  21. Vydanie informácie o bonite fyzickej a právnickej osoby v systéme Registra úpadcov
  22. Zaevidovanie udalosti a dokumentu k spisu úpadcu
  23. Priradenie spisu úpadcu súdu
  24. Priradenie správcu ku konkurznému a reštrukturalizačnému konaniu
  25. Zmena správcu konkurzného a reštrukturalizačného konania
  26. Vyhľadanie spisu úpadcu
  27. Vytvorenie správcovského spisu k spisu úpadcu
  28. Zaevidovanie udalosti a dokumentu k správcovskému spisu
  29. Vyhľadanie správcovského spisu
  1. Zaevidovanie návrhu na oddĺženie
  2. Zaevidovanie povolenia/zamietnutia oddĺženia súdom
  3. Zaevidovanie správcu
  4. Deaktivovanie/zmena oprávnení správcu
  5. Úprava údajov správcu
  6. Vyhľadanie správcu
  7. Zaevidovanie určenia popretej pohľadávky
  8. Zobrazenie zoznamu pohľadávok konkurzného alebo reštrukturalizačného konania
  9. Vyhľadanie pohľadávky
  10. Zobrazenie detailných informácií o prihlásenej pohľadávke
  11. Zaevidovanie súpisu/aktualizácie súpisu majetku podstát
  12. Zaevidovanie vylúčenia majetku zo súpisu
  13. Zaevidovanie evidencie o speňažovaní majetku podľa jednotlivých podstát správcom konkurznej podstaty
  14. Zaevidovanie sprievodnej dokumentácie o priebehu speňažovania majetku správcom konkurznej podstaty
  15. Zaevidovanie rozvrhu/aktualizácie rozvrhu výťažku konkrétnej podstaty správcom konkurznej podstaty
  16. Vyhľadanie a zobrazenie rozvrhu výťažku konkrétnej podstaty
  1. Zaevidovanie námietky veriteľa voči poradiu pohľadávky proti podstate
  2. Zaevidovanie návrhu/späťvzatia návrhu na povolenie reštrukturalizácie
  3. Zaevidovanie rozhodnutia súdu o začatí/zamietnutí/zastavení reštrukturalizačného konania
  4. Zaevidovanie žiadosti účastníka plánu podľa § 145 zákona č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov
  5. Zaevidovanie reštrukturalizačného plánu
  6. Zaevidovanie uznesenia súdu o potvrdení/zamietnutí reštrukturalizačného plánu
  7. Priradenie dozorného správcu k reštrukturalizačnému konaniu
  8. Vyhľadanie a zobrazenie konfiguračného parametra
  9. Zmena konfiguračného parametra
  10. Pridanie šablóny pre generovanie dokumentov alebo emailov
  11. Vyhľadanie šablóny pre generovanie dokumentov alebo emailov
  12. Zmena šablóny pre generovanie dokumentov alebo emailov
  13. Zaevidovanie zápisnice zo schôdze veriteľov
  14. Vyhľadanie a zobrazenie zápisnice zo schôdze veriteľov
  15. Zaevidovanie písomnej správy o činnosti správcu
  16. Vytvorenie nového účastníka
  17. Priradenie účastníka ku konaniu
  18. Nastavenie/zmena prístupových práv účastníka v rámci konkrétneho konania
  19. Vyhľadanie účastníka konania
  20. Nastavenie lehoty
  21. Zobrazenie lehôt

Použitá literatúra a elektronické zdroje:
Zákona č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii
Zákon č. 71/1992 Z.z. o súdnych poplatkoch
Zákon č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k infomáciám
Programové vyhlásenie vlády SR na roky 2012 – 2016, dostupné: http://www.vlada.gov.sk/programove- vyhlasenie-vlady-sr-na-roky-2012-2016/ [Online. 02. 01. 2016.]
Webový portál Ministerstva Spravodlivosti Slovenskej republiky, dostupné: https://www.justice.gov.sk/Stranky/default.aspx [Online. 12. 01. 2016.]
Webový portál Ministerstva Financí Slovenskej republiky, dostupné: http://www.finance.gov.sk/ [Online. 12. 01. 2016.]

Branislav Fridrich

INNOVATION IN THE ADMINISTRATION OF JUSTICIAL POWER BY THE IMPLEMENTATION OF THE E-JUSTICE INSTRUMENTS

Paper deals with the electronisation of public administration and development of electronic services, namely in the context of administration of judicial power in Slovakia. In accordance with the present situation of the application of e-justice elements in practice we focus to the institutes, in particular, such as the submissions of proposals for initiation of the legal proceedings, electronic file, official electronic logbooks, elements of the use of modern techniques within trials in Slovakia. Author presents new information in the field of e-government in context of different legal sectors, as well.

Key words: e-justice, , e-government, judicial power, effective and efficient state government.

V Programovom vyhlásení vlády Slovenskej republiky na roky 2012 až 2016 je uvedené:

„Zintenzívnia sa práce na elektronizácii súdov v záujme komfortu účastníkov súdneho konania. Rezort spravodlivosti starostlivo pristúpi k projektu elektronického doručovania súdnych rozhodnutí do povinných dátových schránok tak, aby sa obmedzili možnosti obštrukcií a zároveň boli primerane chránené procesné práva všetkých účastníkov konania.“ Aktuálne využívané aplikácie týkajúce sa súdnictva sú IS Elektronická podateľňa, ktorá umožňuje overenie dokumentov posielaných do elektronickej podateľne súdu (len statické formuláre, nie dynamické), do Obchodného registra a Zbierky listín. Pre všetky podania doručené na súd sa prideľuje vec zákonnému sudcovi resp. vyššiemu súdnemu úradníkovi,
v konkurznej a reštrukturalizačnej agende sa náhodne generuje správca konkurznej podstaty. Časť je centralizovaná (overenie zaručeného elektronického podpisu a podpisovanie zaručeným elektronickým podpisom), časť je distribuovaná na okresné a krajské súdy (evidencia podaní na súdoch a prideľovanie sudcu/vyššieho súdneho úradníka, s ohľadom na umiestnenie podateľne súdu. Umožňuje overenie dokumentov posielaných do obchodného registra a zbierky listín. Jeho funkcionalita si vyžaduje bezpodmienečnú integráciu na všetkých úrovniach súdov a segmentových IS a rozšírenie možností zaručeného elektronického overenia, ako aj nadväznosti na európsky súdny a platobný styk.

Ďalej existuje Informačný systém Internetové služby rezortu spravodlivosti, ktorý okrem prístupu k registrom od 1.1.2012 zverejňuje čiastočne automaticky anonymizované rozhodnutia súdov využívajúce prezentačnú vrstvu rezortného webu (IS RS).Ďalším je Informačný systém eSlužby súdov, kde patrí podávanie žalôb – Portál eŽaloby – podávanie návrhov na začatie konania (žalôb) na okresné súdy a krajské súdy v civilných veciach (občianskoprávne, pracovné, rodinné a obchodné veci, okrem obchodného registra)

v elektronickej podobe. Prostredníctvom portálu možno vykonať aj elektronické podanie
k existujúcemu konaniu t.j. vykonať podanie, ktoré nevyvoláva začatie nového súdneho konania (napríklad doplnenie k existujúcej žalobe alebo zmena návrhu žaloby a pod.).
K dispozícii sú 2 základné eSlužby: Podanie nového návrhu na začatie konania (žaloby) t.j. vykonanie podanie, ktorým sa začína konanie pred súdom a podanie k existujúcemu súdnemu konaniu t.j. vykonanie podania, ktorým sa dopĺňa, mení alebo spresňuje už začaté konanie pred súdom. Problém portálu súvisí s formulármi. Plánované úpravy sa uskutočňujú

v projekte ,,Rozvoj elektronických služieb súdnictva.“ Informačný systém ISS – Elektronický súdny spis nie je ešte v plnej miere implementovaný, jedine v konaniach v obchodnom registri, ktoré sa realizujú prostredníctvom elektronických služieb obchodného registra (v tomto prípade je časť spisu vedená aj elektronicky). Základ elektronického súdneho spisu tvorí súdny manažment a podateľňa, ktoré predstavujú obeh súdneho spisu formou metadát, čiastočne aj v elektronickej podobe. Informačný systém ÚBUS je navrhnutý ako primárne, pracovné úložisko obsahu (neobsahuje „len“ odložené, zabezpečené kópie) a umožňuje fulltextové vyhľadávanie dokumentov podľa ich obsahu, a to nielen podľa popisných údajov. UBÚS je kapacitne a výkonov dimenzovaný pre potreby súdnictva. Riadenie oprávnení na prístup k obsahu v UBÚSe bude prispôsobený na mieru potrebám súdov a štruktúre uchovávaného obsahu. UBÚS je optimalizovaný pre efektívne sprístupňovanie veľkých objemov dát (najmä súdne spisy) vo vzdialených lokalitách – podporuje a obsahuje geograficky vzdialenú repliku (v lokalite vybraného krajského súdu). Register správcov konkurznej podstaty je zoznam správcov vytváraný a editovaný poverenými zamestnancami ministerstva. Vybrané údaje sú zverejňované na web stránke MS SR. Register úpadcov – ide o zverejňovanie základných informácií o úpadcoch na web stránkach MS SR. Ide iba

o evidenciu, nie informačný systém pokrývajúci celý proces konkurzného konania. Súdny manažment je budovaný od roku 1999, v prevádzke od roku 2001 a je udržiavaný a rozvíjaný ako IS súdov v občianskoprávnych agendách (Občiansky súdny poriadok). Detailne sa zameral na životný cyklus spisu v rôznych druhoch konania. Vyvinula sa aplikácia „Podateľňa-registre“, a mnohé iné inštitúty ako sú, modul došlá pošta a evidencia pošty

prijatej súdom a evidencia podaní, centrálna databáza na účely poskytovania vybraných centrálnych služieb a postupovanie spisov medzi súdmi, lustrácie v Sociálnej poisťovni (elektronické dotazy v Sociálnej poisťovni a elektronické odpovede Sociálne poisťovne na účely zrýchlenia súdneho konania v netrestných veciach), prenos údajov a rozhodnutí medzi súdmi s cieľom zabezpečiť elektronickú výmenu údajov pri presune spisu na iný súd (odvolanie), prepojenie s eSlužbami obchodného registra na účely generovania sudcu

a vyššieho súdneho úradníka a párovania poplatkov zo štátnej pokladnice, funkcionalita prenosu spisov na súdy vzniknuté od 1.1.2008.

Medzi základné moduly poskytované ÚPVS, ktoré bude využívať register úpadcov, patria: eDesk – elektronická dátová schránka a eFormuláre – vytváranie a používanie formulárov. Projekt Rozvoja elektronických služieb súdnictva, ktorý mal byť ukončený k 30.11.2015, v ktorom prijímateľom projektu je Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, má 3 hlavné aktivity realizované troma zmluvami:

  1. Zmluva na dodávku riešenia Informačného systému Elektronické služby súdnictva
  2. Zmluva na dodávku riešenia Informačného systému Videokonferencií
  3. Zmluva na dodávku riešenie Informačného systému Úložiska

Cieľom tohto projektu je zavedenie nových a rozvoj existujúcich verejných elektronických služieb súdnictva

  1. a)  s využitím údajov zo súčasných systémov
  2. b)  s prihliadnutím na vybudovanie technickej infraštruktúry videokonferencií a IPT
  3. c)  vybudovaním univerzálneho bezpečného úložiska súdov.

Jednotlivé eGov služby:
Podávanie návrhov na začatie súdneho konania a iných písomností (portál eŽaloby) (EZA) Modul EZA umožní po prihlásení prostredníctvom elektronických formulárov podať na okresné a krajské súdy, návrh na začatie súdneho konania, podanie k existujúcemu súdnemu konaniu, podanie podpísané zaručeným elektronickým podpisom, podanie bez zaručeného elektronického podpisu, podanie v občianskoprávnych veciach, obchodných veciach (okrem obchodného registra), správnych veciach (správne súdnictvo). Od 1.11.2015 dochádza
k zníženiu súdnych poplatkov v prípade vykonania úkonu alebo konania na základe podania elektronickými prostriedkami o 50% z poplatku určeného podľa Sadzobníka súdnych poplatkov, ktorýje prílohou zákona č. 71/1992 Z.z o súdnych poplatkoch, najviac o 70 eur.

Prínosy (oproti súčasnému stavu) je rozšírenie existujúceho informačného systému, zavedenie viacerých druhov podaní, aj podľa typu súdneho konania, použitie elektronických formulárov, konto používateľa s benefitmi pre administráciu podaní, prepojenie s inými informačnými systémami verejnej správy, register právnických osôb (získanie údajov o PO do formulára), register adries (kontrola správnosti vyplnenej adresy vo formulári), súdny manažment, ÚPVS.

Formuláre služby Podanie návrhu na začatie súdneho konania: Návrh na začatie konania
Návrh na začatie konania vo veci starostlivosti súdu o maloletých Návrh na vydanie platobného rozkazu

Návrh na nariadenie predbežného opatrenia
Návrh na zabezpečenie dôkazu
Návrh na zabezpečenie dôkazu vo veciach týkajúcich sa práva duševného vlastníctva Iné podanie (pre všeobecné podanie súdu)
Formuláre služby Podanie k existujúcemu súdnemu konaniu
Doplnenie návrhu na začatie konania
Doplnenie návrhu na začatie konania vo veci starostlivosti súdu o maloletých Späťvzatie návrhu na začatie konania
Odpor proti platobnému rozkazu
Odvolanie
Iné podanie (pre podanie k existujúcemu konaniu).
Cieľová skupina: občan (navrhovateľ, odporca), advokát (právny zástupca).

Poskytovanie informácií z elektronického súdneho spisu účastníkom konania (ESP)

Všeobecný popis systému: primárnym cieľom je sprístupnenie dokumentov vedených na súdoch v rámci elektronického súdneho spisu. Porovnanie oproti súčasnému stavu je, že sa jedná o novú funkcionalitu, a v súčasnosti je možné nahliadať do papierovej podoby súdneho spisu v informačnom centre súdu. Prínosy sú najmä sprístupnenie dokumentov vedených v rámci elektronického súdneho spisu, informovanie účastníkov súdneho konania o zmenách stavu konania formou zasielania notifikácií. Cieľovou skupinou sú účastníci konania (navrhovateľ, odporca, zástupca, opatrovník, vedľajší účastník, prokurátor, znalec, notár, exekútor, prekladateľ, tlmočník), iné osoby.

Elektronický denník súdnych znalcov, prekladateľov a tlmočníkov (EDZ)

Jedná sa o zadávanie žiadosti o úkon ZTPČ online pre všetky typy zadávateľov (súdy, orgány verejnej moci, subjekty s povinne zverejnenou zmluvou, fyzické a právnické osoby – verejnosť), správy priamo z aplikácie EDZ do dátovej schránky zadávateľa, kde bude vystavená doručenka o prijatí žiadosti o úkon spolu s číslom novovytvoreného úkonu a vyjadrenie znalca, tlmočníka, prekladateľa k zadaniu.

Centrálna evidencia exekúcií (CEEx)

Tento systém umožní verejnosti získať prehľady ohľadom vydaných exekúcií na svoju osobu, firmu, a to rýchlo a pohodlne poskytnutím právne použiteľného výpisu cez internet, prípadne na informačnom centre súdu. Porovnanie oproti súčasnému stavu je, že v súčasnosti neexistuje systém, funkčne porovnateľný s modulom CEEx, výpisy sa dajú získať v papierovej podobe na súdoch, ale vypovedajú len za daný súd, a z pozície verejnosti nie je možné skontrolovať stav exekúcií voči svojej osobe, firme. V rámci modulu CEEx sa výpisy budú vzťahovať na celú Slovenskú republiku, súhrn všetkých vedených exekúcií zo všetkých súdov. Prínosom bude poskytnutie právne použiteľných výpisov pre verejnosť cez internet prihlásením sa eID kartou alebo v informačnom centre súdu, a výpisy budú vypovedať o exekučných konaniach za celé Slovensko, právna použiteľnosť sa pri elektronických výpisoch zabezpečuje použitím ZEP, pričom služba elektronického výpisu je bezplatná.

Sprístupnenie priebehu súdneho pojednávania vzdialeným tretím stranám online a poskytovanie videokonferečných služieb súdnictva
Cieľ projektu informačného systému videokonferencií je zavedenie nových a rozvoj elektronických služieb súdnictva s prihliadnutím na vybudovanie technickej infraštruktúry videokonferencií a IPT. Video konferenčné zariadenie pre veľké miestnosti je Cisco SX80 + SpeakerTrack umiestnené na krajských súdoch a automaticky prepína pohľady kamery tak, aby bol hovoriaci v zábere. Video konferenčné zariadenie pre bežné miestnosti je prístroj Cisco SX80, ktorý je umiestnený na okresných súdoch a má jednu kameru, ktorú je nutné ovládať cez dotykový panel. Stolné video konferenčné zariadenie pre malé miestnosti je Cisco EX90 / EX60, ktoré je umiestnené na vybraných lokalitách ZVJS a CPP a je kompaktné a ľahko prenosné (ako all-in-one PC).Vzdialená konzultácia s pracovníkmi MSSR mimo súdneho konania, poradenstvo , právne služby CPP by mala byť taktiež prístupná prostredníctvom moderných informačných technológií.

Zverejňovanie súdnych rozhodnutí a ďalších informácií (ISU)

Tento systém uvedenie do prevádzky portál, na ktorom sú publikované konsolidované informácie zo súdov pre verejnosť, intuitívne formy vyhľadávania, jednoduché vyhľadávanie s podporou autocomplete, fazetové filtrovanie, zobrazovanie súvislostí medzi publikovanými informáciami. Porovnanie oproti súčasnému stavu je, že modul InfoSúd vylepšuje súčasnú funkcionalitu poskytovanú na portáli justice.gov.sk. Prínosy sú poskytovanie výkonnejšieho vyhľadávania, ktoré zohľadňuje morfológiu slovenského jazyka a umožňuje vyhľadávanie aj v textoch publikovaných dokumentov, umožní filtrovanie veľkého množstva výsledkov používateľsky prívetivým spôsobom, zobrazí výsledky vyhľadávania na mape, poprípade formou grafu. Cieľová skupina je najmä verejnosť, občan, odborná verejnosť, zamestnanci rezortu spravodlivosti. Publikované informácie zo súdov budú najmä označenia súdu, sudcu, súdne rozhodnutia, termíny súdneho pojednávania, výberové konania, rozvrh práce súdu, oznam na úradnej tabuli súdu, zápisnica zo zasadania sudcovskej rady, zmluvy, verejné obstarávania, odpovede na žiadosti o informovanie atď. Publikované informácie z registrov budú označenia ako súdny znalec, znalecká organizácia, znalecký ústav, prekladateľ, tlmočník, správca, stály rozhodcovský súd, stály rozhodcovský súd oprávnený rozhodovať spotrebiteľské spory, rozhodca oprávnený rozhodovať spotrebiteľské spory, dražobník, mediátor, mediačné centrum, mediačná vzdelávacia inštitúcia, probačný a mediačný úradník, exekútor, notár.

Poskytovanie informácií zo súdnej a justičnej štatistiky (JUS)

Tento systém umožní občanovi jednoduchý a prehľadný prístup k štatistickým informáciám a zjednodušení úkony súvisiace s poskytovaním zdrojových údajov ich pôvodcu, a teda výstupmi budú štatistické produkty s vyššou informačnou hodnotou. Porovnanie oproti súčasnému stavu je, že v súčasnosti sú dostupné štatistiky iba vo fixnej podobe, a pre špecifickejší štatistický report musí občan požiadať formou žiadosti o poskytnutie informácií, čo je časovo náročné pre obe strany. Modul JUS má priniesť pohodlné zobrazovanie štatistických údajov verejnosti s vysokou dostupnosťou a možnosťami prispôsobenia tabuliek a grafov. Prínosy budú najmä možnosť prispôsobenia štatistických reportov vo forme tabuliek a grafov, zjednodušenie procesu dostupnosti informácií žiadaných podľa zákona č. 211/2000 Z.z., možnosť sledovať záujem verejnosti o určité druhy štatistík. Cieľovou skupinou sú verejnosť (novinári, študenti, …), odborná verejnosť a zamestnanci rezortu spravodlivosti.

V rámci Projektu budovania aplikačnej architektúry a bezpečnostnej infraštruktúry rezortu Ministerstva spravodlivosti SR sa rozvíja IS Bezpečný mobilný prístup – zabezpečenie

infraštruktúry koncových zariadení a vytvorenie APV pre efektívne a bezpečné offline prehliadanie súdnych spisov. Projekt Informačného systému Bezpečného mobilného prístupu je hradený zo štrukturálnych fondov Európskej únie v rámci operačného programu OPIS. Jeho súčasťou je dodanie aplikácie (pre tablety a laptopy) a dodávka hardvéru. Aplikácia je prioritne určená sudcom okresných a krajských súdov Slovenskej republiky. Jednou z jej hlavných funkcionalít je možnosť sťahovania a synchronizácie aktuálnych verzií spisov a dokumentov zo systému, ktorý sudcovia aktuálne používajú do tabletu alebo laptopu. Sudcovia budú mať prístup len k materiálom, ku ktorým majú právoplatný prístup. Následne budú mať dané spisy a dokumenty k dispozícii aj mimo svojej kancelárie. Výhodou aplikácie je, že daný sudca môže so spismi a dokumentmi pracovať aj v offline režime. Aplikácia okrem iného ponúka aj možnosť vkladania komentárov a poznámok k jednotlivým stránkam používaných dokumentov. V rámci dodávky hardvéru budú na súdy v rámci rezortu MS SR dodané tablety, laptopy a all-in one počítače najmä týchto značiek, Apple MacBook Pro, Lenovo, HP EliteOne,tablety Samsung Galaxy Note, Apple iPad Air. Tento projekt by mal byť ukončený k 31.3.2016.

V súčasnosti sa rozvíja aj Informačný systém register úpadcov (IS RÚ)
Hlavným cieľom projektu je implementácia elektronického registra úpadcov (vrátane informačného systému RÚ, infraštruktúry, procesov a personálno-organizačného zabezpečenia) ako nástroja elektronizácie konkurzov, reštrukturalizácií a oddlžení,
a zavedenie súvisiacich e-GOV služieb pre verejnosť, ktoré prinesú

  1. a)  zrýchlenie, zefektívnenie a zjednodušenie konkurzného a reštrukturalizačného konania, čo prinesie úsporu času a zníženie výdavkov v štátnej správe umožnené zvýšením elektronizácie procesov konkurzných konaní, reštrukturalizácií a oddlžení ako pre zamestnancov súdu tak aj pre správcu konkurzného konania, predovšetkým zavedením elektronickej komunikácie, možnosťou práce s elektronickými záznamami namiesto papierových,
  2. b)  elimináciu duplicitných výkonov, činností a dát vďaka integrácii informačných systémov štátnej správy,
  3. c)  finančné a nefinančné prínosy pre štát a verejnosť (ako napríklad úspora fondu pracovného času, úspora nákladov na poštové služby a doručovanie, úspora nákladov na prevádzku zastaraného IS, úspora poštovného, tlačiarenského materiálu, úspora času na strane účastníkov konania, úspora nákladov na služby advokátov…),
  1. d)  vyššiu úroveň informatizácie a informovanosti spoločnosti vytvorením verejného portálu na zverejňovanie všetkých relevantných, zákonom stanovených informácií týkajúcich sa konkurzného a reštrukturalizačného konania a jeho priebehu. Prechod od zverejňovania statických informácií prostredníctvom obchodného vestníka, k umožneniu využívania registrov a databáz informačného systému na sprístupnenie informácií o úpadkoch a úpadcoch a súvisiacich konaniach ich zverejnením na webových sídlach rezortu s možnosťou jednoduchej navigácie a efektívneho vyhľadávania
  2. e)  posilnenie postavenia veriteľov, podporiť účinnejšie riešenie problematiky nesplatených dlhov

V rámci systému eGov služieb, ktoré mali byť spustené do prevádzky od 1.12.2015 Vám prinášame základné informácie o predmetných službách, ktoré sú:

  1. Podávanie návrhu na konkurzné konanie, reštrukturalizáciu a oddĺženie E-gov služba začne prijatím podania službou elektronickej podateľne MS SR. Následne pokračuje elektronizáciou procesov nasledujúcich po prijatí návrhu na konkurz, reštrukturalizáciu a oddĺženie. Služba prinesie úsporu pracovného času súdnym pracovníkom. Účelom služby nie je samotné elektronické podanie návrhu (to rieši elektronická podateľňa), ale následné vytvorenie spisu a úkonov súvisiacich s jeho administráciou. Po spracovaní návrhu na konanie informačným systému RÚ budú tieto informácie zobrazené na webových stránkach RÚ. Prínosom pre občana a organizácie bude sprístupnenie informácie o návrhu na konkurzné konanie, reštrukturalizáciu a oddĺženie automaticky po spracovaní podania. Informácia bude dostupná nielen na webových stránkach RÚ, ale aj cez rozhranie webových služieb určených pre napojenie informačných systémov organizácií.
  2. Evidovanie správcov konkurznej podstaty a poskytovanie informácií o nich Cieľom služby bude umožniť občanovi jednoduchý a prehľadný prístup k zoznamu konkurzných správcov. Služba umožní podľa zadaných vstupných parametrov – filtrovacích kritérií – vyhľadať a zobraziť zoznam správcov konkurznej podstaty. Ku každému správcovi bude možné zobraziť prebiehajúce aj už ukončené konania za zvolené obdobie. V prípade prezerania webových stránok RÚ občan môže pre každé konanie zobraziť informácie o správcovi pridelenému k tomuto konaniu.
  3. Poskytovanie informácií o priebehu konkurzného a reštrukturalizačného konania a oddĺženia pre verejnosť Primárnym cieľom služby bude sprístupniť informácie o dlžníkoch a spisoch úpadcov pre verejnosť. Služba zobrazí iba verejné a voľne dostupné informácie o spisoch úpadcov. Služba podporí vyhľadávanie a výber dlžníkov a konania podľa údajov účastníkov, správcu, príslušnosti k súdu, dátumu a fulltextovým vyhľadávaním. Zobrazené budú chronologicky zoradené úkony vybraného konania a všetky verejne prístupné dokumenty v elektronickej forme. Oproti možnosti fyzického nahliadnutia do spisu zníži náklady, vrátane cestovných a časovú náročnosť pre občana, podnikateľa, neexistuje časové obmedzenie služby (len v pracovnom čase). Pre zamestnancov súdu prinesie zníženie počtu klientov s požiadavkou nahliadnutia do spisu.
  1. Registrovanie na odoberanie informácií o nových úpadkoch Služba umožní dohľad nad vybraným subjektom z hľadiska vyhlásenia konkurzného alebo reštrukturalizačného konania. Ak bude mať veriteľ-občan alebo podnikateľ odôvodnený predpoklad, že jeho dlžníkovi hrozí konkurzné konanie, bude si môcť prostredníctvom webového rozhrania zadať dohľad nad vybraným subjektom. Tento dohľad mu zabezpečí v prípade začatia konania zvolenú formu notifikácie. Podmienka odoslania notifikácie bude konfigurovateľná hneď po prijatí návrhu na vyhlásenie konkurzu alebo až po začatí konkurzného konania. Benefit služby spočíva v znížení rizika, že veriteľ nestihne využiť zákonom stanovenú lehotu na prihlásenie pohľadávky z dôvodu nevedomosti o začatí konkurzného konania. V prípade organizácií sa očakáva využitie poskytovania informácií z RÚ formou weobových služieb, pričom interný systém odberateľa týchto informácií zabezpečí aj notifikáciu o novom úpadcovi. Pre občana budú však zdrojom informácií webové stránky RÚ poskytujúce informácie podľa požiadaviek občana. Benefit tejto služby bude v tom, že občan dostane informáciu, aj keď práve neprezerá RÚ, inak povedané RÚ aktívne upozorní občana na udalosť.
  2. Podávanie prihlášky pohľadávky v rámci konkurzného a reštrukturalizačného konania Služba poskytne občanom a podnikateľom možnosť elektronickej registrácie pohľadávky k prebiehajúcemu konkurznému a reštrukturalizačnému konania.
    V prípade nepeňažnej pohľadávky bude možné registrovať aj pohľadávku formou znaleckého posudku. Registrácia elektronickou formou a aj následná notifkácia
    o výsledku spracovania pohľadávky zjednoduší fyzickým a právnickým osobám komunikáciu so správcom konkurzného a reštrukturalizačného konania, ušetrí čas správcu, ktorý bude mať prihlášky automaticky kategorizované vo workliste IS a aj čas podávateľa, ktorý nebude musieť využiť na podanie poštu resp. iný kanál ale použije efektívnu elektronickú možnosť. Cieľom služby nebude riešiť samotné podanie (je riešené v projekte elektronickej podateľne), ale procesy súvisiace s týmto podaním. To znamená, že po spracovaní podania podateľňou bude toto podanie ďalej spracované systémom RÚ, pričom dostupné štruktúrované informácie sa zobrazia na webových stránkach RÚ. Každá prihláška pohľadávky, aj každá pohľadávky bude mať svoj vlastný životný cyklus, ktorý bude evidovaný a následne zobrazovaný RÚ.
  1. Popieranie pohľadávky v rámci konkurzného alebo reštrukturalizačného konania Služba umožní veriteľovi poprieť svoju pohľadávku v súlade s § 32 zákona č. 7/2005 Z.z. elektronickou formou. Prihlásenú pohľadávku bude oprávnený poprieť aj správca konkurznej podstaty využitím IS RÚ. Služba umožní úpadcovi, voči ktorému je vedené konania, namietať pohľadávky elektronickou cestou. Toto odbremení úpadcu, veriteľa aj správcu, pričom proces je okamžitý, čím sa šetrí čas a náklady zainteresovaných. Informácia je po spracovaní dostupná na webových stránkach RÚ a veriteľ (ak zadal kontaktné údaje umožňujúce elektronickú komunikáciu) je automaticky informovaný.
  2. Evidovanie zmeny vlastníka pohľadávky Služba umožní veriteľovi, ktorý bude mať v prebiehajúcom konaní zaregistrovanú pohľadávku, podať podanie o zmene vlastníka pohľadávky elektronickou cestou. Toto odbremení veriteľa (pôvodného aj nového) a správcu, pričom proces bude okamžitý, čím sa ušetrí čas a náklady zainteresovaných. Dôsledkom využitia služby bude zmena účastníkov konania. Ak pôvodný veriteľ nebude mať už inú pohľadávku v tomto konaní, tak mu zanikne postavenie veriteľa a novému veriteľovi vznikne (ak dovtedy veriteľom nebol).Cieľom služby nebude riešiť samotné podanie (je riešené v projekte elektronickej podateľne), ale procesy súvisiace s týmto podaním.
  3. Nahlasovanie majetku úpadcu a jeho speňažovanie v rámci konkurzného konania Služba umožní dlžníkovi (úpadcovi) zadať zoznam majetku v súlade s § 73 zákona č. 7/2005 Z.z. Správca doplní tento zoznam o ním zistené skutočnosti. Správca zaznamenáva informácie o speňažovaní majetku úpadcu. Služba umožní veriteľovi, ktorý má v prebiehajúcom konaní zaregistrovanú pohľadávku, podať námietku k speňažovaniu majetku elektronickou cestou. Toto odbremení veriteľa aj správcu, pričom proces je okamžitý, čím sa ušetrí čas a náklady zainteresovaných.
  4. Zaznamenávanie a sledovanie plnenia reštrukturalizačného plánu Služba umožní správcovi zaznamenať návrh reštrukturalizačného plánu a následne zaznamenať úplný životný cyklus reštrukturalizačného plánu. Služba účastníkovi reštrukturalizačného konania umožní podať elektronickou cestou podanie súvisiace s reštrukturalizačným plánom. Toto odbremení účastníka konania aj správcu, pričom proces bude okamžitý, čím sa ušetrí čas a náklady zainteresovaných. Informácia o spracovaní RÚ bude dostupná na webových stránkach RÚ, pričom dotknutí účastníci konania budú okamžite elektronicky informovaní (ak uviedli kontakt umožňujúci elektronickú komunikáciu). Cieľom služby nie je riešiť samotné podanie (je riešené v projekte elektronickej podateľne), ale procesy súvisiace s týmto podaním.
  5. Zverejňovanie štatistík o počte konaní Služba zobrazí informácie o počte konkurzov, reštrukturalizácií, oddĺžení, podľa definovaných kritérií ako sú regionálna príslušnosť, obdobie vzniku, stav atď. Služba bude poskytovať detailnejšie kategorizované informácie, napríklad: nové návrhy doručené za zvolené časové obdobie, veci právoplatne skončené s prehľadom, koľko vecí bolo skončených potvrdením núteného vyrovnania, zastavením konania, zamietnutím návrhu pre nedostatok majetku, zrušením konkurzu po splnení rozvrhového uznesenia. Takisto bude umožnené sledovať priemernú dĺžku konkurzného alebo reštrukturalizačného konania a spôsob ich ukončenia podľa jednotlivých správcov alebo regionálnej príslušnosti. Tieto informácie budú verejnosti prístupné na webových stránkach Registra úpadcov.
  6. Poskytovanie informácií o priebehu konkurzného a reštrukturalizačného konania a oddĺženia pre biznis subjekty vo forme vhodnej pre automatické spracovanie Služba poskytne informačným systémom mimo rezortu spravodlivosti SR možnosť získavať informácie z Registra úpadcov formou webových služieb. Služba bude mať nepriamy pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie tým, že na základe pozitívnej lustrácie v Registri úpadcov môže externý IS strojovo odmietnuť možnosť úveru, zmluvy a pod. Zároveň služba umožní externému systému získať informáciu o potenciálnom úpadku svojho klienta v minimálnom možnom čase. Tým sa jednak zníži úverová/zmluvná zaťaženosť už upadajúceho dlžníka a najmä služby zvýši ochranu podnikateľského subjektu, ktorý službu bude využívať.

Zoznam služieb IS RÚ:

  1. Podanie návrhu na konkurzné konanie, reštrukturalizáciu alebo oddlženie
  2. Zverejnenie rozhodnutia o začatí alebo zamietnutí konkurzu
  3. Podanie žiadosti o zoznam konaní (aktívnych/ukončených) správcu
  1. Vydanie zoznamu konaní (aktívnych/ukončených) správcu
  2. Podanie žiadosti o získanie informácií o stave konkurzného konania, reštrukturalizácie alebo oddĺženia
  3. Vydanie informácií o stave konkurzného konania, reštrukturalizácie alebo oddĺženia
  4. Podanie žiadosti o sledovanie subjektu občanom
  5. Upozornenie na výskyt subjektu v RÚ
  6. Podanie prihlášky pohľadávky vrátane príloh a znaleckého posudku v prípade nepeňažnej pohľadávky
  7. Vydanie potvrdenia o podaní prihlášky
  8. Podanie žiadosti o popretie pohľadávky
  9. Vydanie potvrdenia o prijatí popretia pohľadávky
  10. Podanie informácie o zmene vlastníka pohľadávky
  11. Vydanie potvrdenia o prijatí informácie o zmene vlastníka pohľadávky
  12. Podanie zoznamov informujúcich o stave úpadcu
  13. Vydanie potvrdenia o zaevidovaní zoznamov o stave úpadcu
  14. Podanie reštrukturalizačného posudku
  15. Zverejnenie rozhodnutia o prijatí alebo odmietnutí reštrukturalizačného plánu
  16. Zaevidovanie požiadavky účastníka plánu na súd na určenie neúčinnosti plánu voči nemu
  17. Podanie žiadosti o poskytnutie štatistických údajov
  18. Vygenerovanie reportu udalostí zvoleného konania
  19. Vygenerovanie štatistiky konkurzov, reštrukturalizácii, oddĺžení podľa definovaných kritérií (regionálna príslušnosť, obdobie vzniku, stav, správca atď.)
  20. Podanie žiadosti o overenie bonity fyzickej a právnickej osoby v systéme Registra úpadcov
  21. Vydanie informácie o bonite fyzickej a právnickej osoby v systéme Registra úpadcov
  22. Zaevidovanie udalosti a dokumentu k spisu úpadcu
  23. Priradenie spisu úpadcu súdu
  24. Priradenie správcu ku konkurznému a reštrukturalizačnému konaniu
  25. Zmena správcu konkurzného a reštrukturalizačného konania
  26. Vyhľadanie spisu úpadcu
  27. Vytvorenie správcovského spisu k spisu úpadcu
  28. Zaevidovanie udalosti a dokumentu k správcovskému spisu
  29. Vyhľadanie správcovského spisu
  1. Zaevidovanie návrhu na oddĺženie
  2. Zaevidovanie povolenia/zamietnutia oddĺženia súdom
  3. Zaevidovanie správcu
  4. Deaktivovanie/zmena oprávnení správcu
  5. Úprava údajov správcu
  6. Vyhľadanie správcu
  7. Zaevidovanie určenia popretej pohľadávky
  8. Zobrazenie zoznamu pohľadávok konkurzného alebo reštrukturalizačného konania
  9. Vyhľadanie pohľadávky
  10. Zobrazenie detailných informácií o prihlásenej pohľadávke
  11. Zaevidovanie súpisu/aktualizácie súpisu majetku podstát
  12. Zaevidovanie vylúčenia majetku zo súpisu
  13. Zaevidovanie evidencie o speňažovaní majetku podľa jednotlivých podstát správcom konkurznej podstaty
  14. Zaevidovanie sprievodnej dokumentácie o priebehu speňažovania majetku správcom konkurznej podstaty
  15. Zaevidovanie rozvrhu/aktualizácie rozvrhu výťažku konkrétnej podstaty správcom konkurznej podstaty
  16. Vyhľadanie a zobrazenie rozvrhu výťažku konkrétnej podstaty
  1. Zaevidovanie námietky veriteľa voči poradiu pohľadávky proti podstate
  2. Zaevidovanie návrhu/späťvzatia návrhu na povolenie reštrukturalizácie
  3. Zaevidovanie rozhodnutia súdu o začatí/zamietnutí/zastavení reštrukturalizačného konania
  4. Zaevidovanie žiadosti účastníka plánu podľa § 145 zákona č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov
  5. Zaevidovanie reštrukturalizačného plánu
  6. Zaevidovanie uznesenia súdu o potvrdení/zamietnutí reštrukturalizačného plánu
  7. Priradenie dozorného správcu k reštrukturalizačnému konaniu
  8. Vyhľadanie a zobrazenie konfiguračného parametra
  9. Zmena konfiguračného parametra
  10. Pridanie šablóny pre generovanie dokumentov alebo emailov
  11. Vyhľadanie šablóny pre generovanie dokumentov alebo emailov
  12. Zmena šablóny pre generovanie dokumentov alebo emailov
  13. Zaevidovanie zápisnice zo schôdze veriteľov
  14. Vyhľadanie a zobrazenie zápisnice zo schôdze veriteľov
  15. Zaevidovanie písomnej správy o činnosti správcu
  16. Vytvorenie nového účastníka
  17. Priradenie účastníka ku konaniu
  18. Nastavenie/zmena prístupových práv účastníka v rámci konkrétneho konania
  19. Vyhľadanie účastníka konania
  20. Nastavenie lehoty
  21. Zobrazenie lehôt

Použitá literatúra a elektronické zdroje:
Zákona č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii
Zákon č. 71/1992 Z.z. o súdnych poplatkoch
Zákon č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k infomáciám
Programové vyhlásenie vlády SR na roky 2012 – 2016, dostupné: http://www.vlada.gov.sk/programove- vyhlasenie-vlady-sr-na-roky-2012-2016/ [Online. 02. 01. 2016.]
Webový portál Ministerstva Spravodlivosti Slovenskej republiky, dostupné: https://www.justice.gov.sk/Stranky/default.aspx [Online. 12. 01. 2016.]
Webový portál Ministerstva Financí Slovenskej republiky, dostupné: http://www.finance.gov.sk/ [Online. 12. 01. 2016.]

Kontaktné údaje o autorovi
doc. JUDr. Branislav Fridrich, PhD. Právnická fakulta UMB
Katedra ústavného práva Komenského 20
974 01 BANSKÁ BYSTRICA Slovenská republika branislav.fridrich@umb.sk 

Scroll to Top